Skinskidor eller Fästvalla?

Den vanligaste frågan är vilka skidor man ska köpa. Jag hoppas att du med hjälp denna sida ska bli säkrare på vad som passar dig. Som vanligt behöver jag spoiler-varna för skid-nörderi på hög nivå. Sidan handlar inte om att hitta skidor för världscupen utan om att hitta bra fäste och glid i vardagen, mellan matlagningen och skjutsa barn.

Familjens träningsskidor. Örjans fru kör med skinskidor och Örjan kör med ett ihop-plockat par med tejp – gamla Fischer, en skida är 205 och en är 210. Liknande spann på skidorna. Ja, jag glider oftast ifrån de flesta som har nya skidor med dedär halvdassiga gamla laggen.

Men vad ska man köpa? Är det bara skin-skidor som gäller nuförtiden? Är valla-skidorna helt ute? Här fokuserar vi på klassiska skidor med fäste – det som de flesta fortfarande landar i att köpa. Vill ändå passa på att tipsa om skate – fler och fler väljer skate som enda par. Lär man sig dubbelstakning så funkar det bra även om du kommer ut i skoterbeda spår. Men, med fäste finns i stort sett två huvudalternativ för motionären.

Skin eller Tejp & Valla?

I klassiskt står valet mellan skin-skidor eller valla-skidor om du vill ha fäste. Ja, visst finns det rugg-skidor också, men det har inte slagit igenom brett och metoden är inte alls etablerad i kretsar utanför de snabbaste tävlingsåkarna. Det funkar i många fören, men långt ifrån alltid. Det ena behöver inte utesluta det andra, så om du är intresserad och kommer över bra rugg-skidor – tveka inte att köpa. Det är roligt att testa och fungerar ofta mycket bra.

Skinskidorna dominerar kraftigt. Men, med flera par vallnings-skidor öppnar sig möjligheter som kan göra livet snabbare och lika enkelt som med skin-skidor. Här går vi igenom de två huvudalternativen.

Skinskidor

Skinskidorna funkar tillräckligt bra och har därför blivit hetast på marknaden eftersom alla kan hantera dem. Om jag bara fick ha ett par klassiska skidor, skulle det bli ett par skinskidor, eftersom jag inte gillar att hela tiden behöva valla om. Hemma i Borås skiftar vädret ofta från dag till dag – ena dagen kall nysnö och andra dagen slask. Det är ett himla meck helt enkelt, särskilt övergången från slask till nysnö innebär en halvtimme vallning som helt enkelt inte finns i vardagen. Sådana dagar blir det lätt att även jag struntar i skidåkningen – eller väljer att skejta istället, även om jag hade tänkt åka klassiskt.

I nysnö är ibland skinskidor enda alternativet. På några tävlingar jag kört har alla alternativ med ruggning och valla misslyckats för i stort sett alla startande. Ja, trots flera timmars testande, med tillgång till 2-3 olika racepreppade par skidor och en hel stab med vallare. Det är anledningen till att tävlingsåkarna numera oftast har ett par skinskidor att ta till på tävlingarna. När jag åker mycket så stöter jag dock på detta föra mycket sällen, det är helt enkelt inte värt att köpa skidor för ett ovanligt före – men det är en sak som ändå talar till skin-skidornas fördel.

Efter genombrottet kring 2015-16 har skinskidorna fortsatt att utvecklas och den utvecklingen ser ut att fortsätta under lång tid framöver. Skinskidor är kanske lättaste sättet att få skapliga klassiska skidor. Därför rekommenderar jag skinskidor till många. Det behövs verkligen ingen kunskap om skidor och vallning – många är helt ointresserade av prylarna – då är det skins som gäller. Min fru kör skinskidor om inte jag vallar upp ”fin-skidorna” med valla åt henne.

Med den stora köp-rekommendationen i ryggen, vill jag ändå peka på några nackdelar med skinskidor:

Nackdel #1: Skinskidorna går oftast lite långsammare än vallade skidor. Meeeen, utvecklingen går fort och om några år kan det vara historia – utvecklingen går framåt på flera sätt, justerbara hudar i höjdled och längd, och de flyttbara bindningarna är nog här för att stanna.

Nackdel #2: Spannet – viktigt att det är helt rätt
Spannet blir helt avgörande och det finns inte särskilt mycket att göra om spannet är fel. Om det inte fungerar direkt – gå tillbaka till butiken och byt skidorna direkt. Seriösa handlare ger den servicen. Den väl utprovade skidan fungerar bara så länge du håller samma vikt. Om du går upp 5 kg kommer det ovillkorligen glida lite trögt. Om du går ner 5 kg kommer du med stor sannolikhet få svårt att få fäste. I båda fallen återstår bara att byta skidor om du vill ha bra glid och fäste. Hudarna är vad de är och kan inte justeras så mycket, även om det går att justera lite med ett rakblad. Detta är dock ett område där utvecklingen går framåt och vi ser olika lösningar med flyttbara bindningar, utbytbara hudar och hudar som kan längdanpassas och höjdanpassas.

Nackdel #3: Rengöring – pinan med skinskidor
Om du åker ofta så behöver hudarna rengöras med jämna mellanrum även om snön är ny och vit. Rengöringen är tråkig, men helt okomplicerad. För pälsen finns särskilda rengöringsmedel och de är omotiverat dyra men fungerar bra. Jag har även kört med vanlig vallaväck och lacknafta och det har fungerat lika bra, utan att förstöra hudarna så som tillverkarna hävdar. Istället för impregnering kan du gnida in lite glidvalla på huden, gärna högfluor. Glidytorna på skinskidor är lätta att rengöra och skiljer sig inte från andra skidor.

Om du åker när det är blött i spåret, när andra åker med mjukt klister, så kommer dina skidor, och särskilt hudarna suga till sig klisterrester från spåret, och efter någon mil är både hudarna och glidytorna mycket smutsiga. Det hjälper bara obetydligt om du behandlat hudarna med impregnering och liknande. Om du åker i nysnö nästa gång, så kommer klistret göra att snö fryser ihop med klistret, s.k. underfrysning. Skidorna får snöstyltor från brätte till brätte och kan inte användas som något annat än snöskor eller styltor. Om du rengjort lite slarvigt, så blir det ändå underfrysning i hudarna och ändå omöjligt att åka.

Du måste därför rengöra mycket noggrant och det är tråkigt och tar lång tid. Glidytorna går fort att rengöra med en papperstrasa och vallaväck, men hudarna är jobbiga att göra rent. Man måste gnida och gnida och byta trasa många gånger. Det är trasa och lösningsmedel som gäller även för hudarna. Det kan ofta ta längre tid att rengöra hudarna än att valla om från grunden – under sådana omständigheter är alltså skinskidor kanske det mest omständliga alternativet. En halvtimme för att rengöra svårt smutsade hudar är inte alls ovanligt efter några varv i ett konstsnöspår med gammal blöt snö. Klistret sätter sig även på skateskidor men där är det lättare att rengöra snabbt. Ibland hör jag skidåkare i vallaboden skämta om att klistervalla borde förbjudas.

Valla-skidor. Tejp & Klister!

För många är vallning och utmätning av fästzoner fullständigt uteslutet. Då är valet enkelt. Ni som känner igen er kan sluta läsa här och köpa skinskidor direkt. Ni andra kan köpa minst två par skidor och komma lika enkelt undan med fästvallningen som dem med skinskidor. Men – köp ett par i taget. Lär dig hur spannet fungerar för dig, och köp först därefter nästa par, för då vet du mer vad du vill ha. När man köper skidor söker man alltid efter ett par skidor som kommer fungera i de flesta fören, men man söker ibland efter ett par med fördel mot kallvalla, grundwax eller klister. Börja inte med klisterskidor, utan köp ett par som har ett lägre, flackare kallföre-spann som är lite lättare att få fäste med. Det som betecknas som universal-spann är oftast optimerade för grundwax eller täckt klister och är lite svårare att få fäste på. Rena klisterskidor är högre i spannet och överkurs ganska långt fram i karriären.

Vallningsskidor går nästan alltid lite snabbare än skinskidor och det beror på att vallan kan regleras. Det är även en fördel även när du går upp eller ner i vikt.
– Kortare fästzon och tunnare/färre lager valla om du går upp i vikt.
– Längre fästzon och tjockare/fler lager om du gått ner i vikt.
Om du går upp i vikt kan de gamla klisterskidorna användas med burkvalla. Om du går ner i vikt kanske du behöver ha klister på de gamla kallföre-skidorna som kan bli riktigt snabba i grovkorniga förhållanden.

Här beskriver jag hur två par vallningsbara klassiska skidor kan användas för att få lika enkel eller rent av enklare preparering för träning som med skinskidor:

Tejp-paret
Tejp är oftast bättre än skinskidor. Det glider oftast bättre eftersom det lätt kan anpassas efter spannet på skidorna. Inget behov att flytta bindning. Tejpen fungerar i de flesta fören och jag har åkt 100 mil på hård konstsnö med samma tejp – när det börjar släppa lägger man bara på ett nytt lager tejp ovanpå och kör minst 100 mil till. Ja, det går att köra på fjolårets tejp. Det går att göra rent glidytorna med hjälp av vallaväck, sickel eller glidvalla även om de är vallade med tejp. Kör med den vanliga original-tejpen om du bor där det töar ibland. Nya specialtejper är inte riktigt lika all-round. Bäst blir det om man lägger tejp exakt utifrån skidans spann och tryckzoner. I dendär lilla ”fickan under foten” kan man lägga två eller tre lager om skidorna är hårda. Om du vallat skidorna med burkvalla vet du hur tjockt det brukar behövas. Generellt kan man säga att du inte ska ha fäste där burkvallan slitits bort efter någon mils åkning. Var noggrann när du lägger på tejpen.

Tejp kan drabbas av ifrysning vid nysnö. Det finns en spray som förhindrar ifrysning vid nysnö. Den fungerar ibland rätt hyffsat men inte alltid. Varma skidor direkt från varm bil eller vallabod fryser i direkt. Låt skidorna kallna innan du lägger dem i snön. Det tredje tipset är att skrapa av snön mot kompisens skidor om du drabbats av styltor. Då kan en tunn ishinna bildas. Det är kass att åka med den ishinnan, men det går att åka. Det bästa är att ha ett par mycket noggrant rengjorda skinskidor i nysnö. Valla i sådant före är svårt.

Tryck fast tejpen noga och värm gärna fast den med värmepistol eller gasol och tryck in tejpen i det ruggade belaget med hjälp av en vallakloss innan du drar av skyddspappret.

Tejpskidor från förra säsongen. De funkar en säsong till.

De flesta skidor som fungerar för dig med valla kan användas med tejp. De mjukaste skidorna kan vara svåra att få fart på med tejp, även om de kanske fungerar bra med 2-3 lager burkvalla – det kan hända att tejpen slits bort om skidorna är mycket mjuka. De hårdare klisterskidorna med högt spann kan vara svåra att få fäste på med tejp, även om du lägger flera lager.

Klister-paret
Tejpen fäster inte när det är klisterföre där universalklister eller mjukare krävs. Detta händer när det är:
– Hård is, typ skridsko-hårt
– När det är blöt snö med plusgrader.

Därför behövs ett par skidor med klister på. När klistret ska sitta hela vintern rekommenderar jag att lägga mycket tunt chola-klister i botten, sedan grönt klister – mycket tunt. Därefter lila/universal/rött/silver efter dagens före. Vid behov duttas på lite mer klister, och om klistret blir smutsigt eller om ett annat klister behövs kan man skrapa bort det och lägga nytt. Med chola och grönt som grund fäster de mjuka klistren bra mot skidan och grundvallan. Grundvallningen sitter oftast kvar även om du skrapar bort översta lagret klister med en skrapa. Till klister kan du använda det par med hårdast spann som du har.

Dags att rengöra klisterskidorna och börja om med vallningen från början igen.

Tredje paret
Om du har tre par – ha ett par vallade med vanlig blå extra eller liknande – det går lite lättare i den kalla snön än tejpen. Detta är ditt bästa par, det som oftast går bäst. När du vill ha snabba skidor vallar du iordning dessa för dagens före, men en dag när du pressar in en runda mellan jobb och tvättstuga – tar du tejpskidorna eller klisterskidorna.

Valla flera par skidor – För Vem?
Denna metod att valla enkelt passar dig som är beredd att tänka på spann, fästzoner och vallning, men ändå vill lösa det på ett mycket enkelt sätt. Det passar även dig som har stort intresse för sporten och gärna köper två, tre eller ännu fler par klassiska skidor. Metoden ger dig användning för de skid-par som är ok, men inte är guld-par. Det är såhär Örjan gjort ända sedan tejpen kom kring millennieskiftet. Gamla halvbra skidor från 90-talet fick nytt liv som träningsskidor.
Om du har tur och fått tag på ett par riktiga guldpar och inte vill lägga pengar på fler nya skidor, så finns det ofta skidor att köpa begagnat på ex blocket.

Det finns inga rätt och fel
Själv har jag haft så många träningspar att jag utan vidare kunnat ha tre par iordningställda träningsskidor, och ha flera i reserv. Lagret av gamla tävlingsskidor där hemma börjar minska i takt med att belagen blir mycket tunna och då bryts ofta skidorna. Det händer särskilt ute på de lite ojämnare natursnöspåren, eftersom belagets draghållfasthet är en viktig del av skidans uppbyggnad.

Jag överväger att köpa skinskidor till mig själv. Till min fru köpte vi ett par valla-skidor innan skin-skidor slog igenom stort. Vi hade tur och fick levererat ett par riktigt bra skidor. Vi har senare kompletterat med ett par skinskidor så att hon kan åka utan att jag är hemma och vallar upp fin-skidorna.

Tävlingsåkare tränar ibland med skinskidor, men jag har också noterat att många tävlingsåkare har ett par tejpskidor. Några kör oftast med föregående helgs tävlingspreppade skidor. Det verkar vara lite olika hur tävlingsåkarna gör.
Så om du ska köpa valla-skidor – börja med ett par. Lär dig hur de fungerar. Om du åker mycket så kommer du vilja ha flera par ganska snart. Då kompletterar du med det som du oftast saknar. Så bygger man upp sin skidpark, steg för steg. Det är den kunskapen om varje enskilt par skidor som gör att du kan få snabbare skidor än alla andra. Om du åker bara några gånger per säsong, så kommer du inte behöva flera par, och då är skinskidor bäst.

Summa summarum
– Intresserad och en aning prylgalen? – Överväg att köra med tejp och klister på två träningspar. Strunta i skinskidor.
– Bara intresserad av att det ska fungera? Köp ett par skinskidor och gör rent dem när de är blivit smutsiga.

Ut i spåret och ha roligt!