Reentry

Reentry är en förutsättning
Det kan inte sägas tillräckligt många gånger – Du kan bara paddla i de förhållanden där du är bombsäker på reentry. Ofta är det just reentryn som innebär en begränsning i var och när du ska paddla. Det är ofta rerentryn som sätter gränsen hur snabb (rank) ski man kan paddla i hårda vågor. En rankare ski blir svårar att göra reentry i, för man tenderar att välta igen, om rumpan kommer lite snett i sitsen, eller om det helt enkelt är en för rank ski när man sitter där med fötterna i vattnet. Öva regelbundet. Kolla videos, öva igen, be en kompis på bryggan filma dig och se hur du faktiskt gör.

2 olika svårigheter för nybörjare
Vi är olika. Jag har mestadels sett två olika typer av svårigheter som jag och andra stött på.
– Vissa har störst svårighet att häva sig upp på skin – komma upp ur vattnet. Vi brukar säga att den som kan ta sig upp smidigt på kanten av en pool, kan göra reentry.
– Andra kommer lätt upp, men välter när rumpan dunsar ner i sitsen eller en våg välter ekipaget medan fötterna är snett ut i vattnet.
Träna gärna specifikt på just din achilleshäl.

Reentry åt både höger och vänster
Vissa kan bara göra reentry åt en sida i större vågor. Att simma fram till fören för att vända skin om den lagt sig med fel sida mot vågorna tar kraft och innebär längre tid i vattnet/kylan. Därför måste du kunna göra reentry både från höger och vänster sida. Många har en sida som det är lättare på, men träna tills du är bomb-säker på båda sidor.

Vända skin med huvudet i sits-skålen
Jag har inte hittat någon bra video som beskriver hur man vänder skin med huvudet i urgröpningen för sitsen – så att man får vind och vågor i ryggen vid reentry. Det är bästa sättet att komma på rätt sida, med vinden i ryggen vid reentry.

Reentry-videos
Youtube svämmar över av reentry-videos, varav många är gjorda av glada nybörjare. Här är fyra bra filmsnuttar från riktiga proffs:

Hayley Nixon – Bästa instruktionen. Eller kanske Emmas nedan är bättre…. Notera att Hayley har paddeln tvärs över sittbrunnen, till skillnad mot de andra, som håller paddeln längs med sidan av skin. Båda metoderna fungerar bra. Fördelen med denna är att paddeln är i rätt läge snabbare, direkt när rumpan är i sitsen. Nackdelen är att en våg kan ta tag i paddeln och välta dig. Hon är dock inte supertydlig med att vinden och vågorna ska vara i ryggen vid uppstigning och inte tydlig med hur handen byter grepp. Se Oscars eller Emmas video för mer detaljer om det.

Emma Levemyr – Bra instruktion, kanske den bästa? Svensk text och mina kompisar i bild. Bra att Emma visar så tydligt att fötterna ska vara i vattenytan. Snabbvarianten är grymt bra när man tävlar – men sällan annars. Emma är tydlig med att du ska börja paddla redan när fötterna är långt utanför sittbrunnen.

Oscar Chalupsky – visar hur det ska göras i hård vind och vågor. Vinden och vågorna i ryggen. Notera hur handen byter grepp innan rumpan ska ner i sittbrunnen. Börja paddla innan benen är inne i sittbrunnen. Paddlingen är din enda stabilitet.

Magnus Fischer – Bra instruktionen på Svenska. Bra övningar för att bli säker i vågor, när man är trött, sockerlåg, och kall.