Carbonology Surfskis

Köp en ny Carbonology av Örjan
eller
Boka provpaddling genom att kontakta Örjan, se högermarginalen.
-Kanske bara sugen på att prova detdär med surfski – ta en intro-lektion eller boka nybörjarkurs, då får du sitta i en Carbonology.

Varför Carbonology? (Carbonology Sports = CS)

Populäraste nybörjar-skin
Innan jag fick erbjudandet att sälja CS skis hade jag nybörjarkurser med olika modeller och märken av instegs-skis. Det var tydligt att CruzeX var den modell som nästan alla valde i första hand. Därför är det CruzeX som är den direkta anledningen till att jag valt att jobba med CS. Bästa båten att börja i när du ska ut i vågor. Även intermediate paddlare kommer kunna hamna i en Cruze vid privatlektion i större vågor.
Kolla in carbonology.se

Det är på vågkammen som Carbonology glänser
När jag för flera år sedan bytte från en stabilare intermediate till en snabbare intermediate ski blev det en Carbonology Zest. Jag testade alla båtar som fanns på marknaden i just det snabbare skiktet av intermediate-skis. Då kändes det direkt hur lätt den fångar vågor. Det kittlade i magen när jag tippade över vågkammarna och jag kom lättare över fler vågkammar än med de andra jag provade. Nu har jag börjat paddla nästa steg – Pulse och kan konstatera att den också är bättre där uppe på vågkammen än andra jämförbara skis. Ja, det är samma karaktär även på Vault, Boost och Cruze.

Modellerna

Carbonology Cruze
Eller CruzeX som den egentligen heter efter några lyckade uppdateringar. Den har blivit lite snabbare, smidigare och mer lätthanterad i senaste version. Sitsen passar fler. Mina egna Zest och Pulse i all ära – det är Cruze som är den magiska båten för mig. Det är Cruze jag använder för att lära nya paddlare hur det fungerar i vågorna. Intermediate paddlare kör Cruze hårt när det är hård vind och stökiga vågor. Karaktären liknar de andra båtarna, bara lite bredare och stabilare. I Cruze hittar man paddeltekniken och känner tydligt i båten när det går fortare. Cruze är populära på andrahandsmarknaden, så det är en bra strategi att köpa stabilt i början – och byta upp sig successivt.

Oval KajakSport lucka finns som option och då närmar vi oss havskajak utan att för den skull tumma på surfski-känslan – packutrymmet är ca 45L. Det finns handtag fram, bak och vid sittbrunnen för lätt hantering. Vill du ha en träningskajak med god ergonomi – så att du kan få hög puls, men inte har balansen för ranka motionskajaker? Då är en stabil surfski som Cruze det perfekta valet. Den inbjuder dessutom till att komma ut på de öppna vattenytorna, eftersom det är så lätt att göra reentry. Eftersom jag bygger verksamheten på Cruze så siktar jag på att alltid ha cruze för demo och intro-kurser.
Kolla in Cruze på aterra.se

Cruze är en bra surfmaskin, motionsbåt, och ”puttra-runt-kajak”.

Carbonology Boost och Boost LV
Boost är en båt som passar många, länge i surfski-karriären. Motionärernas surfmaskin. LV betyder ”Low Volyme” och det betyder att den helt enkelt har lägre volym på ovansidan (däcket) för den som är mindre i växten. Dessutom passar sitsen på LV även mindre rumpor än den större Boost. Ambitiösa nybörjare som mest paddlar på vatten med mindre vågor och inte söker stora vågor – köper ibland Boost som första båt. Det är handtag fram, bak och vid sittbrunnen för lätt hantering. Den går fint i små vågor och surfar lätt. Många byter upp sig till Boost eller LV efter ett eller två år i Cruze – då ger Boostarna nya möjligheter att länka vågor och paddla lite snabbare på slätvattten. När jag själv ska ut på downwind under vinter eller tidig vår, ringrostig på reentry och lite ostabil efter en hel vinter på skateskidorna, då väljer jag en Boost eller Boost LV. ”Boostarna” har samma karaktär som de snabbare Zest och Vault, bara lite bredare och därmed stabilare. Jag som väger 80-85 kg och är 175 cm sitter bra i båda och kan paddla vilken som av Boostarna och uppskatta dem, men när det verkligen brallar på så kan det vara bra med lite mer volym. kommer sikta på att alltid ha en Boost eller BoostLV som demobåt i flottan.
Kolla in Boost på Aterra.se
Här är Boost LV på Aterra.se

Boost är bra för många. Surfmaskin, Träningskompis och kontemplations-redskap.

Zest och Vault
Surfmaskinerna för många i kategorin som paddlar mycket. Zest är full volym och Vault har lägre volym. Skroven skiljer en gnutta, för att optimeras till respektive volym i båten. Erfarna K1-tävlingskanotister börjar i dessa båtar för att lära sig vågorna första surfski-säsongen. Dessa båtar är stabilare än det mesta på vågkammen och är mycket lättstyrda i surfvågorna. Lätt att lära sig surfa som ett proffs i dessa båtar. Levereras utan handtag (alltså inte som på bilden nedan), men dessa kan beställas utan kostnad om du önskar, när du beställer på hösten för leverans på våren. Jag kommer sikta på att oftast ha en Vault som demo och min egen svarta Zest kommer vara demobåt.
Kolla in Vault på Aterra.se
Här är Zest på Aterra.se

Vault och Zest är surfmaskiner och träningsredaskap på väg mot elitklassen.

Pulse & Flash
Detta är elitskis för duktiga surfski-paddlare. Flash kommer utgå som modellbeteckning 2021 och uppdateringen innebär att den nya skin som ersätter kommer kallas Pulse, lite på samma sätt som Boostarna delar modellbeteckning.
De stabilare båtarna, även Cruze är konstruerade med samma karaktär som Pulse och Flash. Jag väger över 80 kg och paddlar själv ofta en Pulse. Den är naturligtvis tillgänglig för provpaddling. Pulse är stabil på vågkammen och snabb över vågkammarna – När man surfar så kräver den ibland lite mindre kraft i paddlingen, och ibland länkar den över en extra vågkam i jämförelse med Zest & Vault. Men marknaden för elitskis är liten och därför kommer jag inte fokusera på att ha elitskis i lager för leverans. Lagret med elitskis finns på Aterra i Helsingborg.
Här kan du kolla in Carbonologys elitskis på aterra.se

Carbonology – Surfskin att ta VM-guld med och vinna Molokai. Haley Nixon – Årets kvinnliga idrottare i Sydafrika.
Det är just i detta momentet, på väg över vågkammen, som Carbonology glänser.

Utförande, konstruktioner, färger och priser

Det finns 7 olika konstruktioner och det som skiljer är tre olika saker:
– Glasfiber eller kolfiber. Glasfiber är tåligare, och kolfiber är lättare.
– Distansmaterialet. ”Coremat” eller HC. Coremat har bara små hål och det gör skin tålig mot slag och ”bonkar”. HC är ett lättare alternativ med större sexkantiga hål, s.k. ”bikake-mönster”, honneycomb (HC).
– Färgen. Vit Gelcoat eller Clear Carbon. En mycket högkvalitativ, men ”vanlig gelcoat” som är mycket tålig, eller klarlack (Clear Carbon) som är lättare.

Glasfiber med det hållbarare distansmaterialet coremat. Vit Gelcoat – cirka 14 kg – 24.995kr

Hybrid där glasfibermattan delvis är ersatt med kolfiber. Vit Gelcoat – 12,5 kg – 27.995kr

Carbon. All glasfiber är helt ersatt av kolfiber. Hela båten har distansmaterialet coremat. Vit Gelcoat — 11,5 kg – 30.995kr

Carbon med lättare däck. Distansmaterialet är HC i däcket och coremat i skrovet – 10,5-11 kg – Vit Gelcoat – 34.995kr.

Carbon med Full Honneycomb – ca 9,5 kg – Vit Gelcoat 39.995 kr.

Clear Carbon med Coremat. Kolfiber, men inte honeycomb – alltså ett distansmaterial som är mindre känslig för slag. Svart kolfibermönster, högblank med lackad sittbrunn och stripes. – 11kg garanterad vikt – 38.995 kr

Clear Carbon Full Honnecomb – 9 – 9,5 kg garanterad vikt. Svart kolfibermönster, högblank med lackad sittbrunn och stripes. 44.995 kr

Clear Carbon. Notera att det går att få sittbrunnen lackad i valfri kulör och att stripes kan beställas i olika färger.

Nya Modeller 2021 – X-modellerna

Carbonology firar 10-års-jubileum 2021 med att uppdatera alla modeller. Därför är ett X tillagt på alla modellerna (SS2 uppdateras först 2022).
– Nya formar – javisst är skrov och däck uppdaterade med ny form för att bli bättre. Små steg framåt. Snabbare och mer stabilitet efter mycket arbete med datorberäkningar och tester.
– Nya bättre ”buckets” – Nya sitsar & lägre bulb samt längre skenor för justering av fotstöden för att få plats med längre och kortare personer.
– Ögla för legleash.
– Flaskhållare.

Carbonology Cruze – lockar dig ut på havet – till de större vågorna – tidigt i surfski-karriären.

Lite mer, generellt om karaktären på CS-skis

Olika märken har lite olika filosofi om hur en ski ska vara. Alla Carbonology skis är konstruerade efter samma principer, där surfegenskaper och våghantering är prioriterat. Carbonology-modellerna påminner därför om varandra i egenskaper, även om fart och stabilitet skiljer sig.

Utmärkande för just Carbonology är att alla modeller har en mer eller mindre markerad köl-linje, vilket ger en viss topptankhet och samtidigt bättre fart och styrning. Toppfarten på slätvatten är därför bättre än på många andra skis – den fortsätter att accelerera längre. Farten blir mycket tydlig i surf-fart. Alla Carbonology skis har samtidigt en slutstabilitet som är mycket trygg i sin stabilitetsklass. Bara att luta skin åt sidan, så motar skrovet vidare kapsejsning. Lite mer rocker än många andra skis. En rocker som är optimerad för vågor snarare än slätvatten, vilket både bidrar till stabilitet och gör det lätt att fånga vågen och ligga kvar på vågen. Dessutom styr Carbonology alltid tryggt rakt fram eller dit du styr med rodret – även längst upp på vågkammen. Styrning ja – Carbonology kan faktiskt kantas – styras som en havskajak, vilket är bra i större surfar när man inte vill bromsa genom att styra med rodret. Båtarna går helt enkelt bra i vågor och responsen från skin gör att det alltid är roligt att paddla. Maximal paddelglädje!

Slutstabilitet
Carbonology är stabila på vågkammen och styr dit du vill. Carbonology – Masters in Surf. Byggda för att surfa vågor. Därför finns det mer slutstabilitet än jämförbara konkurrenter i alla CS skis. Konstruktionen med en markerad köllinje gör också att Carbonologys nos inte påverkas så mycket av mindre sidvågor där på vågkammen. Just i detdär ögonblicket när du ska välja riktning över vågen och trycka maximalt i 2-3 snabba paddeltag – då har du den berömda ”Carbonology-stabiliteten”.

Hög volym eller låg volym?
Högvolym-båtarna Zest, Boost och Flash har större flytkraft i skrovet, särskilt märkbart är det i förskeppet. I större vågor ”klättrar” en sådan ski lite bättre uppför framförvarande våg för oss som väger lite mer, och den begraver sig inte så djupt i framförvarande våg när man råkar köra nosen rakt in i en vägg av framförvarande våg.

Lågvolym-skis som Boost LV, Vault och Pulse fångar mindre vind i skrov och däck. De blir därför mer lätthanterade. De upplevs som mycket smidigare på vattnet och ja, de är lite lättare att hantera på land. Valet mellan högvolym eller lågvolym blir ofta en smaksak. Mindre personer som mest paddlar i mindre vågor brukar oftare föredra lågvolym, och vice versa.

Nya skis men olika årsmodeller, 2020 & 2021 – med X och utan X.

Bara att beställa – rena godispåsen.