Brača Paddlar

Köp eller Provpaddla Brača surfski-paddel på en träning, downwind eller tävling. Kontakta Örjan.

Beställning & Pris
Beställ din paddel på info@orjansskidskola.se. 0705-105280

Standard (Kolfibersvart, blank lack): 4.290 kr inkl moms och montering.
Matte Svart Finish: 4.690 kr inkl moms och montering.

12 månaders garanti enligt Braca garantisedel.

Tillgängliga demopaddlar:
Braca IV Surfski:
– 705. Soft 19K Alu-koppling. Demopaddelns längd är 202-212
– 635. Soft 19K Alu-koppling. Demopaddelns längd är 190-200 cm. (Lämplig för korta och lätta vuxna eller barn/ungdomar.)

Braca XI Van Dusen Surfski:
– 675. Matte Svart Finish. Soft 21K. Plast-koppling. Demopaddelns längd 200-210.
– 705. Soft 19K. Alu-koppling. Demopaddelns längd 202-212.
– Soft 19K. Alu-koppling. Demopaddelns längd 205-215.

Braca X 705. 208-213cm. Racingskaft med flex 3,1-3,2.

Till vänster Braca standardfärg och 19K-skaft.
Mitten Matt finish och 21K-skaft.
Till höger samma paddlar, notera plastkopplingen på 21K-skaftet och det vadderade paddelfodralet som även fungerar för paddlar utan delning.

Info om Braca Paddlar:

Nedan har jag samlat info om paddelblad, skaft, och varför jag valt att jobba med Braca.

Paddelblad för surfski
Braca har många modeller. För surfski har Braca valt att utgå från de två populäraste konstruktionerna, Braca IV (4) & Braca XI (11) Van Dusen. Braca har utgått från den modell som är ”Extra Light” och lagt till en kolfiberförstärkning mitt i bladet. Paddeln har därför samma vikt som den ordinarie racingpaddeln, men är något styvare i bladet. Proffsen längst fram i fältet får ut maximalt av dessa paddlar.

– Braca XI Van Dusen Surfski. (Surfski-paddeln)
Inom surfski är VanDusen-paddeln den helt dominerande paddeltypen och den mest kopierade modellen. Den första paddeln du får i händerna vid kurser hos Örjan, och den paddel som de flesta snabbt fastnar för. Kort sagt – standardpaddeln i Surfski. Bra exit upp ur vattnet gör att det är lätt att lära sig paddla med hög frekvens, vilket är viktigt för att surfa och länka vågor. Paddeln är stabil i vattnet under hela draget, även utan hårt framåtdrivande tryck. Den ger därför hela ekipaget bra stabilitet och uppskattas i vågor och strömmande vatten. Paddeln strävar ut från båten under draget och kan på det sättet vägleda oss till bättre rotation i sitsen – för bättre fart och stabilitet. Lättpaddlad och förlåtande – samtidigt en paddel för proffsen längst fram i fältet. Örjans eget val i stora eller tekniskt svåra vågor, när stabilitet i vågorna och hög paddel-frekvens prioriteras.
Kolla in Braca XI Van Dusen på Bracas hemsida

– Braca IV surfski.
DET klassiskt droppformade paddelbladet. Samma bladform som den större Braca I, som revolutionerade vingpaddel-branchen när den kom. Många racingkanotister föredrar denna bladform även i Surfski, eftersom den fastnar så fint i vattnet redan vid isättet. Med rätt teknik kan den ge lite extra fart. IV är Bracas vanligaste modell för slätvatten och den mest kopierade vingpaddeln. Stabiliteten i vattnet är mycket stor så länge du har framåtdrivande tryck på bladet.

Braca IV kan vara krävande när det gäller paddelteknik, så oftast rekommenderar jag den bara till tekniskt duktiga kanotister, gärna racing-bakgrund. Braca IV är Örjans val på slätvatten och i små vågor – då känns den lite snabbare.
Kolla in Braca IV Surfski på Bracas hemsida

Bladets Storlekar för surfski
705 cm2 är standard och utgångspunkt. Det är ett litet blad, särskilt med slätvatten-mått. I surfski paddlar vi oftast långa sträckor och vi gör många rusher med hög paddelfrekvens för att komma på snabba vågor. Därför passar små blad många i surfski.
675 cm2 är lämplig för dig som är kort och lätt.
735 cm2 är bra för er som är stora och starka.

Braca XI Van Dusen – Den modell som är vanligast i Surfski.

Världens bästa skaft
Skaften jag valt som standard är ”Soft 19K” i 100% kolfiber. När du köper ny paddel kan den monteras i valfri längd. Fibrernas kvalitet och riktning är optimerade för att få en skonsam belastning på axlar & armbågar, och samtidigt ge en distinkt känsla i paddlingen utan onödiga effektförluster. De är designade av bl.a Oscar Chalupsky, specifikt för surfski och har en flex på 4,5 – 4,7 mm (standardprov, 10 kg på 100cm). Det är väsentligt mjukare än de skaft som normalt används för slätvatten. Dessa skaft passar nästan alla.

Korta, lätta kanotister eller den som har olika överbelastnings-skador kan ibland efterfråga mjukare skaft. Där för finns även 21K-skaft. Soft (6.1-6.3). Medium (5.2-5.4). 21K-skaften är 2mm mindre i diameter och passar därför utmärkt för dig med små händer.

19K soft 100% kolfiber. Jämfört med kevlar och glasfiber är kolfiber spänstigare – det fjädrar tillbaka snabbare. Därför känns inte dessa skaft lika mjuka som motsvarande skaft där det kan finnas inblandning av kevlar eller glasfiber, även om de har samma flex räknat i mm. Teorin i detta innebär att du snabbare får tillbaka kraften från böjningen – och därför har kolfiberpaddeln lägre energiförluster.

Den precisa aluminium-kopplingen har större precision än andra paddlar. Det är nästan lufttätt mellan kolfiber och aluminium. Eftersom Aluminium kan ärga, behöver paddel med alu-koppling förvaras isärmonterad, så att den inte fastnar ihopmonterad. Så länge du monterar isär paddeln när du förvarar den, så är denna koppling mycket hållbar. För er som riskerar att glömma montera isär paddeln, så kan jag även beställa plastkopplingar.

Såhär mäts flex i mm för paddelskaft. De röda siffrorna i bilden avser flex vid slätvattenpaddling.

Styvare skaft
Det finns styvare skaft för dig som vill ha mer racing-lik paddel – delbar eller utan delning. Dessa skaft finns på lager nära mig, så leveranstiden är normalt cirka en vecka.

Varför Örjan valt Brača
Jag har paddlat Brača XI Van Dusen i några säsonger – mycket nöjd. Har testat många paddlar innan jag bestämde mig, och har fortsatt testa det mesta på surfski-marknaden. Braca sticker ut från mängden – en effektiv paddel som ger stabilitet i vågorna. Den är mer lättpaddlad, lättare än de flesta konkurrenter och mycket välbyggd. En paddel som förlåter misstag och brister i teknik och har distinkt bett i vattnet. En svårslagen kombination. Snåla inte på paddel – den har större betydelse för upplevelsen, stabiliteten och farten än vad din surfski har. Jag har förundrats av att inte fler paddlar Braca och att det inte funnits något ställe att provpaddla surfskimodellerna. Det var en kompis paddel jag lånade, och fastnade för. Jag vill vara den kompisen för dig.

Såhär säger RevalKayaks om varför du bör paddla Braca:
– Karaktären i Bracas paddlar gör att många medaljörer, väljer någon av Bracas modeller.
– Generellt väger en Braca ca 100 gram mindre än de flesta konkurrenters paddlar med motsvarande funktionalitet. En paddel i 705-storlek väger endast 600 gram och är samtidigt mycket hållbar.
– Braca har högsta kvalitet. Egen tillverkning av helt rätt kolfiber.
– Kopplingar som håller i många år.
– Lätta kolfiberskaft för surfski som är mjuka och skonsamma mot axlar och samtidigt är spänstiga med bra effektivitet och känsla i paddlingen.
– Speciellt förstärkta paddelblad för just surfski som ger både lätt och extra styvt blad, som inte knäcks.
– Braca kopierar inte andras design. Braca utvecklar själva i samarbete med sina atleter , eller ingår avtal med designer (Van Dusen).

Jag håller med min leverantör till fullo och sticker ut hakan – uppmanar alla surfskiers att prova den marknadsledande paddeln – originalet – som andra tillverkare ständigt försökt kopiera.

Leverantörer
Örjan jobbar med två olika leverantörer, beroende på modell.
Revalkayaks.se som numera säljer Braca och Plastex racing/motions-kanoter.
Dietz som är en komplett leverantör av utrustning

Montering
Alla paddlar monteras av mig, Örjan enligt Bracas rekommendationer. Jag monterar alla paddlar med smältlim. Därför kan du som köpt en paddel av mig enkelt demontera paddeln genom att värma infästningen med en varmluftspistol. Värm – Vänta på att värmen ”går in” till limmet – Värm – Vänta – osv….. Var försiktig så att inte epoxi förstörs av värmen. När limmet är mjukt kan du dra av bladet från skaftet ”med lillfingret”. Vid återmontering brukar jag använda en fuktig trasa för att dra av varmt och överflödigt smältlim, samt säkra vatteninträngning med några varv eltejp mellan skaft och blad..

Flyga med paddel
Genom att demontera paddeln kan man få med den i handbagaget på flyget. Ta med smältlim, varmluftspistol och eltejp så fixar du det.