Brača Paddlar

Örjan är återförsäljare av Brača Surfski-paddlar.

Provpaddla Brača på en träning, dw eller tävling. Kontakta Örjan (se högermarginalen på webbsidan) för beställning eller provpaddling av Braca!

Beställning, Pris, Frakt
Priset är 4.400 kr inkl moms per paddel, monterad och klar. Paddel kan skickas med post med fraktkostnad 270 kr inkl moms. 12 månaders garanti enligt garantisedel.

Demopaddlar
Finns i storlekar, längder och med skaft som fungerar för nästan alla. Alla demopaddlar är surfskimodell med förstärkning och det står ”surfski” på dem.
Följande Demopaddlar finns för tillfället:
– Braca IV 705. Soft 19K. Alu-koppling. Längd 205-215
– Braca XI Van Dusen 705. Soft 19K. Alu-koppling. Längd 205-215
– Braca XI Van Dusen 735. Soft 19K. Alu-koppling. Längd 205-215
– Just nu saknar jag en VanDusen 675 som demopaddel, men det kommer….
– Braca IV 635. 190-200 cm. Lämplig för korta vuxna och barn/ungdomar.

Specialbeställningar
Jag har valt att ta in ett lager med surfski-paddlar med 19K-skaft och i standardfärg (glansig lack på kolfiber). Surfski-paddlar finns även med
Mattsvart finish
Mjukare 21K-skaft.
Jag beställer gärna dessa varianter till dig från det europeiska lagret. Det tillkommer därför extra leveranstid och leveransavgifter. Räkna med minst två till fyra veckor. Pris vid specialbeställning är 4.600 kr inkl. moms, monterad och klar.

Till vänster Braca standardfärg och 19K-skaft.
Mitten Matt finish och 21K-skaft.
Till höger samma paddlar, notera plastkopplingen på 21K-skaftet och det vadderade paddelfodralet som även fungerar för paddlar utan delning.

Varför Örjan valt Brača
Paddlat Brača XI Van Dusen i några säsonger – mycket nöjd. Har testat många paddlar innan jag bestämde mig, och har fortsatt testa det mesta på surfski-marknaden. Braca sticker ut från mängden – en paddel som ger stabilitet i vågorna. Den är mer lättpaddlad, lättare än de flesta andra och mycket välbyggd. En paddel som förlåter misstag och brister i teknik och har distinkt bett i vattnet. En svårslagen kombination. Snåla inte på paddel – den har större betydelse för upplevelsen, stabiliteten och farten än din surfski. Jag har förundrats av att inte fler paddlar Braca och att det inte funnits något ställe att provpaddla surfskimodellerna. Det var en kompis paddel jag lånade, och fastnade för. Jag vill vara den kompisen för dig.

Min samarbetspartner och generalagent är revalkayaks.se som numera fokuserar på Braca och Plastex racing/motions-kanoter. Om du är intresserad av en slätvattenpaddel eller racingkanot rekommenderas revalkayaks.se.

Såhär säger Svenska generalagenten om varför du bör paddla Braca:
– Karaktären i Bracas paddlar gör att många medaljörer, väljer någon av Bracas modeller.
– Generellt väger en Braca ca 100 gram mindre än de flesta konkurrenters paddlar med motsvarande funktionalitet. En paddel i 705-storlek väger endast 600 gram och är samtidigt mycket hållbar.
– Braca har högsta kvalitet. Egen tillverkning av helt rätt kolfiber säkerställer högsta kvalitet.
– Kopplingar som håller i många år.
– Lätta kolfiberskaft för surfski som är mjuka och skonsamma mot axlar och samtidigt är spänstiga med bra effektivitet och känsla i paddlingen.
– Speciellt förstärkta paddelblad för just surfski som ger både lätt och extra styvt blad, som inte knäcks.
– Braca kopierar inte andras design. Braca utvecklar själva i samarbete med sina atleter , eller ingår avtal med designer för specifik modell (t.ex Ted Van Dusen).

Jag håller med min generalagent till fullo och sticker ut hakan – uppmanar alla surfskiers att prova den marknadsledande paddeln – originalet – som alla andra tillverkare ständigt försökt kopiera.

Paddelblad för surfski
Braca har många modeller. För surfski har Braca valt att utgå från de två populäraste konstruktionerna, Braca IV (4) & Braca XI (11) Van Dusen. Braca har utgått från den modell som är ”Extra Light” och lagt till en kolfiberförstärkning mitt i bladet. Paddeln har därför samma vikt som den ordinarie racingpaddeln, men är något styvare i bladet. Proffsen längst fram i fältet får ut maximalt av en dessa paddlar. På mina kurser har någon av dessa två typer av paddelblad passat alla. Dessa två modeller är mycket lättpaddlade och med små blad blir det lätt för nybörjaren att snabbt få till rätt teknik med hög frekvens. Vissa trivs bättre eller har lättare med den ena eller den andra typen av blad, därför har jag båda så att du kan hitta din favoritpaddel.

– Braca IV surfski.
DET klassiskt droppformade paddelbladet. Samma bladform som den större Braca I, som revolutionerade vingpaddel-branchen när den kom. Många racingkanotister föredrar denna bladform även i Surfski, eftersom den svarar direkt vid isättet och ger mycket tillbaka. Kan dras lite närmare båten än VanDusen-paddeln nedan och det i sig kan ge lite extra fart. IV är Bracas vanligaste modell och den mest kopierade vingpaddeln.
Braca IV kan upplevas krävande när det gäller paddelteknik, så oftast rekommenderar jag dessa bara till tekniskt duktiga kanotister, gärna med slätvatten-bakgrund. Braca IV är Örjans val på slätvatten och i små vågor – då känns den lite snabbare.
Kolla in Braca IV Surfski på Bracas hemsida

– Braca XI Van Dusen Surfski.
Inom surfski är VanDusen-paddeln den mest kopierade modellen. Den första paddeln du får i händerna vid kurser hos Örjan, och den paddel som de flesta fastnar för. Med bra exit upp ur vattnet blir det lätt att lär sig paddla med hög frekvens. Paddeln är stabil i vattnet under hela draget och är därför mycket uppskattad i vågor och strömmande vatten. Paddeln strävar ut från båten under draget och kan på det sättet vägleda oss till bättre rotation i sitsen – för bättre fart och stabilitet. Lättpaddlad och förlåtande. Örjans eget val i stora eller tekniskt svåra vågor, när stabilitet och hög frekvens prioriteras.
Kolla in Braca XI Van Dusen på Bracas hemsida

Braca XI Van Dusen – Den modell som är vanligast i Surfski.

Bladets Storlekar för surfski
Utgångspunkten och standard i min verksamhet kommer vara storlek 705 cm2. Det är ett litet blad, särskilt med slätvatten-mått, och i surfski passar storleken de allra flesta. Anledningen är att vi i surfski ofta paddlar långa sträckor och att vi behöver hög paddelfrekvens för att komma på snabba vågor. Kommer även ha någon demopaddel och litet lager av ett mindre och ett större blad, 670 & 735 cm2, för olika styrka, teknik, preferens.

Världens bästa skaft – 19K Soft med Alukoppling
Skaften jag valt är ”Soft 19K” i 100% kolfiber, med en aluminium-koppling. När du köper ny paddel kan den monteras i valfri längd. Fibrernas kvalitet och riktning är optimerade för att få en skonsam belastning på axlar & armbågar, och samtidigt ge en distinkt känsla i paddlingen utan onödiga effektförluster. De är designade av bl.a Oscar Chalupsky, specifikt för surfski och har en flex på 4,5 – 4,7 mm (standardprov, 10 kg på 100cm). Det är väsentligt mjukare än de skaft som normalt används för slätvatten. Dessa skaft passar nästan alla.

Alla Braca-skaft är i 100% kolfiber. Jämfört med kevlar och glasfiber är kolfiber spänstigare – det fjädrar tillbaka snabbare. Därför känns inte dessa skaft lika mjuka som motsvarande skaft där det kan finnas inblandning av kevlar eller glasfiber, även om de har samma flex räknat i mm. Teorin i detta innebär också att du snabbare får tillbaka kraften från böjningen – och därför har kolfiberpaddeln lägre energiförluster.

Den precisa aluminium-kopplingen har större precision än andra paddlar. Det är nästan lufttätt mellan kolfiber och aluminium. Eftersom Aluminium kan ärga, behöver paddel med alu-koppling förvaras isärmonterad, så att den inte fastnar ihopmonterad. Så länge du monterar isär paddeln när du förvarar den, så är denna koppling mycket hållbar.

Såhär mäts flex i mm för paddelskaft. De röda siffrorna i bilden avser flex vid slätvattenpaddling.

Mjukare skaft
Med viss leveranstid och pristillägg finns mjukare skaft, för dig med extra känsliga axlar eller armbågar:
– 21K Medium. Flex = 5,4mm
– 21K Soft. Flex = 6,2 mm
Dessa är lite tunnare i rörets väggar och därför en gnutta lättare. De kommer med en plastkoppling istället för alu-koppling. Röret på 21K är en millimeter mindre i diameter och därför monterar jag 21K-paddlarna med distans-ringar i kolfiber.

Styvare skaft
Det finns styvare skaft för dig som vill ha mer racing-lik paddel – delbar eller utan delning. Dessa skaft finns i Sverige, så leveranstiden är som normalt, cirka en vecka.

Montering
Alla paddlar monteras av mig, Örjan. Jag monterar alla paddlar med smältlim. Därför kan du som köpt en paddel av mig enkelt demontera paddeln genom att värma infästningen med en varmluftspistol. Värm – Vänta på att värmen ”går in” till limmet – Värm – Vänta – osv….. Var försiktig så att inte epoxi förstörs av värmen. När limmet är mjukt kan du dra av bladet från skaftet ”med lillfingret”. Vid återmontering brukar jag använda en fuktig wettex-trasa för att dra av varmt och överflödigt smältlim.

Flyga med paddel
Genom att demontera paddeln kan man få med den i handbagaget på flyget. Ta med smältlim, varmluftspistol och eltejp så fixar du det.