Bindningar och Pjäxor – eller skor

Pjäxor – eller skidskor….
… som det egentligen heter när vi snackar racing-utrustning. I mitt ordförråd är pjäxor för längdåkning bara klassiska gamla kabelbindnings-pjäxor eller möjligen varma och breda turåknings-pjuck. Kort och gott ”skor” alltså. Många snålar på pjucken. Det kan vara rätt om du söker en varmare pjäxa för att promenad-åka med familjen. Men – har du ambitionen att verkligen lära dig åka sådär snyggt så att det ser ut som att du flyter fram, eller på sikt åka ett motionslopp – köp skor med kolfiberförstärkningar och topp-sulan – det kommer underlätta din teknikutveckling något, både i skate och klassiskt.

När jag tränade hälften skate och klassiskt, så har jag köpt nästan tre par klassiska skor på ett par skate. Skateskorna har en styvare sula, så de håller bättre i framfoten – den del av skon som åtminstone jag först har kört sönder på nästan alla mina skor. Man böjer inte tåleden alls lika mycket i skate, och sulan är mycket styvare, så därför håller skateskor mycket längre. Det är nästan så att solblekning till slut blir det största problemet med skateskorna 😉

Bindningskriget är avgjort

Rottefellas NNN-system har vunnit bindningskriget, och samtidigt har patentet gått ut. Rottefella ser nu två stora konkurrenter istället för bara Salomon som tidigare. Nu finns bara ett system, men med tre olika benämningar, beroende på tillverkare.

Anledningen till att elitåkarna som åker Salomon valde att gå över till NNN-kompatibla Salomon Prolink har att göra med landslagens organisering. Vallateamen har teståkare som hjälper åkarna att hitta rätt skida med rätt valla och struktur till varje tävling. Det blir mycket effektivare om teståkarna kan ha samma pjäxor hela dagen och slippa byta pjäxor vid varje skidbyte.

Köpa nytt
Det enda bindningssystemet som det numera, sedan 2020 finns nya skor till, är de NNN-kompatibla systemen:
– Rottefella (Madshus & Peltonen): NNN
– Fischer/Ross: Turnamic
– Salomon (& Atomic): Prolink
Numera kan det inte bli fel. Köp vilket somhelst av NNN, Prolink eller Turnamic, så passar skor och bindningar mellan tillverkarna.

Skruvade Monteringsplattor…..
….. för NNN och Turnamic påverkar spannet. Ofta negativt om inte skidan från början är tillverkad med sådan platta. Jag har märkt det tydligt på flera egna skidor. Dessutom gör monteringsplattan skidan högre, så att det blir lite vingligt – märkbart svårare att åka på i exempelvis kurvor och spårbyten. Mycket bättre att istället montera en prolink-bidning med skruv direkt mot skidan. Undvik därför monteringsplattor till skidor som är konstruerade för skruv-bindningar. Skidor som är konstruerade med integrerade monteringsplattor är från början anpassade för plattorna och då har vi inte dessa problem.

Total övergång till NNN-kompatibla system även i Skate.
Hur mycket jag än gillar Salomons Pilote-bindningar så har till och med världens bästa skatebindning (ja, Salomon Pilote så klart….) förlorat på marknaden. De kommersiella krafterna är starka, och det går inte att motivera motionärer till att åka på ett annat system än vad eliten kör med. Tillverkningen av skateskor med SNS Pilote-sula har avslutats (precis som med Propulse för några år sedan). Därför går nu övergånget till NNN-kompatibla bindningar fort även i skate. Jag hade under våren 2020 stora problem att hitta Pilote skate-pjäxor i rätt storlek. Bindningarna kommer säljas ännu något år, men det är bara befintliga lager som säljs. När mina pjäxor är utslitna kommer även jag behöva byta till NNN-kompatibla bindningar i skate. Helt nyinköpta skor här hemma innebär ändå att jag troligen kommer vänta minst två år innan jag byter skor och bindningar i skate.

Så – Ni som köper nytt kan sluta läsa här och istället fokusera på att hitta den sko som passar foten bäst, både i klassiskt och skate.

Begagnade skor och bindningar

Salomons egna system, SNS Pilote/Propulse
Pilote och Propulse är de skor som har två metall-byglar under foten för bättre styrning av skidan. Pilote = skatebindning och Propulse = klassisk bindning. Jag tycker att Salomons egna bindningssystem var bättre i både klassiskt och skate eftersom det är stabilare och framför allt vridstyvare. Speciellt i skate. Ja, jag är kanske lite konservativ, partisk och gnällig om detta, men har ändå bytt till NNN-kompatibla skor och bindningar i klassiskt, eftersom alla andra kör med det numera. Som instruktör vill jag kunna byta skidor med andra.

Ja, det kan vara aktuellt att köpa Salomons SNS-Pilote bindningar i skate om du redan har eller får tag i skor/pjäxor som passar. Det kommer fungera och finnas reservdelar på andrahandsmarknaden ytterligare några säsonger innan ”alla” har bytt. Bra skidor med Pilote-biningar kommer slumpas bort på andrahandsmarknaden. Jag förutspår att Pilote i skate kommer finnas kvar ute i spåren betydligt längre än Propulse i klassiskt. Anledningen är att Pilote varit stora i försäljningsvolymer flera år längre än Propulse och att skateskor oftast håller längre än klassiska . Sportaffärerna har varit ärliga och tydliga – det gamla systemet, Salomon Pilote är världens bästa skate-bindning. Det har försenat bindningsbytet med flera år. NNN-bindningar kan ju flyttas med enkla grepp, men när väl pilote-bindningen är fastskruvad, så är den bäst.

Fortfarande lever Pilote-systemet på så sätt att en mycket stor andel – mer än hälften som började med skate säsongen 2019-20, fortfarande hade Pilote-bindningar. Även om världseliten på Salomon/Atomic bara setts med NNN-kompatibla prolink-systemet sedan 2017-18, så har många av motionärerna valt att fortsätta köpa och köra med Salomons Pilote-bindning även säsongen 2020. En majoritet av mina kunder hade därför Salomon SNS Pilote i skate 2020. Därför är jag fortfarande kvar på Salomon SNS Pilote skor och bindningar i skate. Mot slutet av säsongen 2020 börjar dock årets pjäxor bli slutsålda och nya pjäxor med pilote-sulan tillverkas inte längre. Toppmodellen S-lab har inte tillverkats med Pilote-sula sedan 2018, men S-race tycker jag ändå är tillräckligt bra, så det är den jag kör med nu.

Javisst, även SNS Propulse bindningar i klassiskt kan vara ett alternativ som begagnat. Ja, det är samma sula som skatevarianten, den med två metallpinnar under foten, men mjukare material i sulan. Utbudet av begagnade skor för Propulse börjar bli mycket begränsat. Skidorna med dessa bindningar har varit billiga på blocket i flera år nu.

Fördelen med de NNN-kompatibla systemen är att sulorna på skorna är några mm lägre – eftersom styrskårorna är mindre än den lite högre profil-skenan som var på Salomon. Den tunnare sulan påverkar känslan och trycket i steget positivt, mest i klassiskt, men även i skate. I mina gnälligaste stunder tycker jag dock att den fördelen helt försvinner med de lite högre monteringsplattorna (tex NIS-plattan) på skidorna för dessa system.

Det finns också ett äldre Salomon bindningssystem som kallas SNS Profil. Det är det system som kom 1989 och var ”topp notch” under 90-talet. Systemet har fortsatt producerats med olika modeller för barn och rekretaionsåkning. Pjäxor för SNS Profil fungerar inte på de nyare SNS Pilote (skate) och SNS Propulse (klassiskt). De nyare skorna (Pilote eller Propulse) som man lätt känner igen på att det finns två metallpinnar i sulan, fungerar på de gamla SNS Profil-bindningarna, men det krävs att man tar fram verktygen och modulerar bindningen ganska brutalt. Gummikudden behöver skäras av lite och bygeln för att öppna och stänga bindningen måste slipas till cirka halva tjockleken. På styrskenan behöver man antingen slipa, såga eller skära bort lite av skenan så att den bakre metallpinnen går fritt upp och ner i steget.

NNN-systemet har varit likadant sedan 1985. Någon gång i början av 90-talet förändrades skosulan och gummikudden vid tårna. Om du råkar ha ett par gamla skor med den gamla NNN-sulan så kanske det inte finns gummikuddar till bindningarna att få tag på längre.

Vänster: Rottefella NNN-bindning monterad på en NIS-platta på Madshus klassiska skidor.
Mitten: Salomon Prolink skruvad i en 90-tals klassisk Fischer-skida. Det enda som skiljer mellan skate och klassisk bindning hos de NNN-kompatibla systemen är den utbytbara flexkudden i gummi.
Höger: Salomon Pilote Carbon Skate monterad på nypande gamla Fischer för åkning på grön-vit golfbana. Notera de två infästningarna för de två olika metallbyglarna på skon.

Bindningsbyte

Det har varit vanligt att skruva Salomon Pilote och Propulse på NIS-plattorna. Men – gör inga nya skruvhål i NIS-plattor – du kommer vilja ha en NNN-kompatibel bindning på dedär skidorna i framtiden. De skidor som idag har skruvhål får Salomon Prolink-bindning vid återkonvertering.

Jag har till och med sett skidnördar som experimenterat med att planhyvla eller bandslipa bort det översta lagret av NIS-plattan innan man skruvat fast Pilote-bindningen. Vad gör man inte för att optimera skidorna 😉

Jag har även hört att Fischer/Ross plattor för Turnamic inte är lämpliga att skruva i – att skidorna förstörs med tiden om man skruvar. Vet inte om det stämmer i verkligheten, men garantierna sumpar du om du borrar där.

Bindning och skida

Ja, precis, skidorna kommer ju förberedda för olika bindningssystem. Det finns alltså en poäng med att inte trixa, utan sätta på de bindningar som skidan är designad för. Skruvad i för-borrade hål eller monterad på en integrerad platta (NIS för NNN eller Turnamic platta).

Den lite billigare och äldre modellan av Salomon Pilote. Det enda som skiljer jämfört med Carbon-bindningen är några ynka gram och cirka 400 kr i pris.

Det är bara om du redan har ett par skor med pilote-sula som det är aktuellt att montera pilote-bindning. Om du ska åka med Pilote-bindningar så är det därför bäst att köpa Salomon eller Atomic skidor, då slipper du en monteringsplatta i onödan. De har för-borrade hål för bindningarna, med skon närmare skidan. De förborrade hålen passar alla Salomonbindningar, så när det är dags att byta till NNN-kompatibla bindningar, skruvar du bara på en prolink-bindning på det gamla favorit-paret.

Passa på att fynda begagnade Pilote-pjäxor och skidor – med bättre bindningssystem än de nya!