Bindningar och skor

Bindningskriget är avgjort

Rottefellas NNN-system har vunnit bindningskriget, och samtidigt har patentet gått ut. Rottefella ser nu två stora konkurrenter istället för en (Salomon) som det var tidigare. Tidigare var det två system med cirka 50% vardera av marknaden – Salomons SNS-system och Rottefellas NNN-system. Nu finns bara ett system, men med tre olika benämningar, beroende på tillverkare.

Köpa nytt
Det enda bindningssystem på marknaden från och med 2020 som det finns nya skor att köpa till, är de NNN-kompatibla systemen:
– Rottefella: NNN
– Fischer/Ross: Turnamic
– Salomon: Prolink
Numera kan det inte bli fel. Köp vilket somhelst av NNN, Prolink eller Turnamic, så passar skor och bindningar mellan tillverkarna. Ni som köper nytt kan sluta läsa här och istället fokusera på att hitta den sko som passar foten bäst, både i klassiskt och skate.

Begagnade skor och bindningar

Ja, det kan vara aktuellt att även titta på Salomons SNS-Pilote bindningar i skate om du redan har eller får tag i skor/pjäxor som passar. Det är pjäxorna med två metallpinnar – en i fram och en mitt under foten. Det kommer fungera och finnas reservdelar ytterligare några säsonger innan ”alla” har bytt. Bra skidor med Pilote-biningar kommer slumpas bort på andrahandsmarknaden.
Javisst, även SNS Propulse bindningar i klassiskt kan vara ett alternativ som begagna. JA, det är samma sula som skatevarianten, men mjukare, den med två metallpinnar. Utbudet börjar bli mycket begränsat. Skidorna med dessa bindningar har varit billiga på blocket i flera år nu.

Salomons egna system, SNS
Jag tycker att Salomons egna bindningssystem var bättre i både klassiskt och skate eftersom det är stabilare och framför allt vridstyvare. Ja, jag är kanske lite gnällig om detta, men har ändå bytt till NNN-kompatibla skor och bindningar i klassiskt, eftersom alla andra kör med det nuförtiden. Som instruktör vill jag kunna byta skidor med andra.

I skate lever fortfarande Pilote-systemet på så sätt att en mycket stor andel – mer än hälften som lär sig skate senaste säsongen 2019-20, fortfarande har Pilote-bindningar. Pilote är den med två metall-byglar på skon för bättre styrning av skidan. Även om världseliten på Salomon/Atomic bara ses med NNN-kompatibla prolink-systemet så har en majoritet av motionärerna valt att fortsätta köra med Salomons Pilote-bindning. En majoritet av mina kunder har Salomon SNS Pilote i skate. Därför är jag fortfarande kvar på Salomon SNS Pilote skor och bindningar i skate.

Anledningen till att elitåkarna väljer NNN-kompatibla Salomon Prolink har att göra med landslagens organisering. Vallateamen har teståkare som hjälper åkarna att hitta rätt skida med rätt valla och struktur till varje tävling. Det blir mycket effektivare om teståkarna kan ha samma pjäxor hela dagen och slippa byta pjäxor vid varje skidbyte.

Fördelen med de NNN-kompatibla systemen är att sulorna på skorna är några mm lägre – det påverkar känslan och trycket i steget positivt. I mina gnälligaste stunder tycker jag dock att den fördelen helt försvinner med de lite högre monteringsplattorna (tex NIS-plattan) på skidorna för dessa system. Mina gnälliga dagar tycker jag även att dedär NIS-plattorna förstör spannet på skidorna, men det gäller bara skidor som inte är designade för NIS. Salomons Prolink skruvas dock på skidan och det är därför den bindning jag kör med i klassiskt.

Det finns också ett äldre Salomon bindningssystem som kallas SNS Profil. Det är det system som kom 1989 och var ”topp notch” under 90-talet. Systemet har fortsatt producerats med olika modeller för barn och rekretaionsåkning. Pjäxor för SNS Profil fungerar inte på de nyare SNS Pilote (skate) och SNS Propulse (klassiskt). De nyare skorna (Pilote eller Propulse) som man lätt känner igen på att det finns två metallpinnar i sulan, fungerar på de gamla SNS Profil-bindningarna, men det krävs att man tar fram verktygen och modulerar bindningen lite. Gummikudden behöver skäras av lite, och på styrskenan behöver man antingen slipa, såga eller skära bort lite av skenan så att den bakre metallpinnen går fritt upp och ner i steget.

NNN-systemet har varit likadant sedan 1985. Någon gång under 90-talet förändrades skosulan och gummikudden vid tårna. Om du råkar ha ett par skor från 80-talet med den gamla NNN-sulan så kanske det inte finns gummikuddar till bindningarna att få tag på längre.

Bindningsbyte i klassiskt sedan 2017-18

I klassiskt har Rottefellas NNN-system sedan ett par år tillbaka vunnit kriget mot Salomon. Salomons ”SNS Propulse” har helt försvunnit i klassiskt och ersatts med Salomons version av NNN-systemet: ”Prolink”, samt Fischer/Ross ”Turnamic”. Du har tur om du får tag på begagnade skor med SNS Propulse-sula. I klassiskt ligger bindningsbytet 2-3 år före skate.

Vänster: Rottefella NNN-bindning monterad på en NIS-platta på Madshus klassiska skidor.
Mitten: Salomon Prolink skruvad i en 90-tals klassisk Fischer-skida. Det enda som skiljer mellan skate och klassisk bindning hos de NNN-kompatibla systemen är den utbytbara flexkudden i gummi.
Höger: Salomon Pilote Carbon Skate monterad på nypande gamla Fischer för åkning på grön-vit golfbana. Notera de två infästningarna för de två olika metallbyglarna på skon.

Bindningsbyte även i Skate

Sportaffärerna har varit ärliga och tydliga – det gamla systemet Salomon Pilote är världens bästa skate-bindning Det har försenat bindningsbytet ett par år. NNN-bindningar kan ju flyttas med enkla grepp, men när väl pilote-bindningen är fastskruvad, så är den bäst. Så, om dina fötter trivs med Salomon, har Pilote-systemet hela tiden varit bäst. Många har skruvat fast Pilote-bindningar på de fasta monteringsplattorna – skruvarna fäster mycket bra. Jag har sett skidnördar som experimenterat med att planhyvla bort det översta lagret av NIS-plattan innan man skruvat fast Pilote-bindningen. Vad gör man inte för att optimera skidorna 😉 Men – gör inte det – du kommer vilja ha en NNN-kompatibel bindning på dedär skidorna i framtiden.

Hur mycket jag än gillar Salomon-bindningarna så har Pilote redan förlorat marknaden även i skate, även om en majoritet där ute i spåret fortfarande har de bindningarna och skorna. De kommersiella krafterna är starka, och det går inte att motivera motionärer till att åka på ett annat system än vad eliten på TV kör med. Tillverkningen av skateskor med SNS Pilote-sula har avslutats. Jag hade under våren 2020 stora problem att hitta Pilote skate-pjäxor i rätt storlek. Bindningarna kommer säljas ännu något år, men när mina pjäxor är utslitna kommer även jag behöva byta till NNN-kompatibla bindningar i skate. Helt nya skor innebär ändå att jag troligen kommer vänta två år innan jag byter skor och bindningar även i skate. Vem vet – kanske kommer folk fortsätta med de gamla pilote-pjäxorna längre i skate – Skatepjäxor håller längre än klassiska pjäxor..

Bindning och skida

Ja, precis, skidorna kommer ju förberedda för olika bindningssystem. Det finns en poäng med att inte trixa, utan sätta på de bindningar som skidan är designad för. Skruvad eller med en platta (NIS för NNN eller Turnamic platta)

Den lite billigare och äldre modellan av Salomon Pilote. Det enda som skiljer jämfört med Carbon-bindningen är några ynka gram och cirka 400 kr i pris.

Det är bara om du redan har ett par skor med pilote-sula som det är aktuellt att montera pilote-bindning. Om du ska åka med Pilote-bindningar så är det därför bäst att köpa Salomon eller Atomic, då slipper du en monteringsplatta i onödan. De har för-borrade hål för bindningarna, med skon närmare skidan.

Monteringsplattan för NNN och Turnamic påverkar spannet negativt om inte skidan från början är tillverkad med sådan platta. Jag har märkt det tydligt på egna skidor. Spannet blir annorlunda och monteringsplattan gör skidan högre, så att det blev lite vingligt. Det blev mycket bättre när jag istället monterade en prolink-bidning med skruv direkt mot skidan. Undvik därför monteringsplattor till skidor som är konstruerade för skruv-bindningar.

Passa på att fynda begagnade Pilote-pjäxor och skidor – med bättre bindningssystem än de nya!