Bindningar

Rottefellas NNN-system har vunnit bindningskriget, men samtidigt tappat sitt patent och ser nu två stora utmanare i bindningskriget istället för en. Tidigare var det två system med cirka 50% vardera av marknaden – Salomons SNS-system och Rottefellas NNN-system. Nu finns det tre olika system inom NNN-normen – Rottefella, Salomon och Fischer/Rossignol.

Så vad gäller för dig som ska köpa nytt?
Det enda bindningssystem som finns på marknaden är de NNN-kompatibla systemen:
– Rottefella NNN
– Fischer/Ross Turnamic
– Salomon Prolink
Numera kan det inte bli fel.

Köpa begagnat då? – Ja, då kan det vara aktuellt att även titta på Salomons SNS-Pilote i skate och SNS Propulse i klassiskt – om du får tag i skor/pjäxor som passar. Bra skidor med dessa bindningssystem slumpas bort på andrahandsmarknaden nu. Tänk på att det också finns äldre bindningar som kallas SNS Profil. Pjäxor för SNS Profil fungerar inte på de nyare Pilote och Propulse, men de nyare skorna med två metallpinnar fungerar på de gamla bindningarna – om man tar fram verktygen och modulerar lite.

Kassiskt

I klassiskt har Rottefellas NNN-system vunnit kriget om skidmärken och skidåkare. Salomons ”SNS propulse” har helt försvunnit i klassiskt och ersatts med Salomons version av NNN-systemet, Prolink, samt Fischer/Ross Turnamic. Dessa tre system (NNN, Prolink, Turnamic) är helt kompatibla med varandra. Mycket kan sägas om det, men jag tycker att Salomon Pilote är bättre i både klassiskt och skate eftersom det är stabilare och framför allt vridstyvare. Fördelen med de NNN-kompatibla systemen är att sulorna på skorna är några mm lägre – det påverkar känslan i steget positivt. Jag tycker dock att den fördelen helt försvinner med de lite högre monteringsplattorna på skidorna för dessa system. Salomons Prolink skruvas dock på skidan och det är därför den bindning jag kör med i klassiskt.

Jag har bytt till NNN-kompatibla bindningar i klassiskt eftersom alla andra kör med sådana system nuförtiden. Som instruktör vill jag kunna byta skidor med andra och det är viktigare än att ha lite bättre vridstyvhet vid kurvtagning och sladd.

Vänster: Rottefella NNN-bindning monterad på en NIS-platta på Madshus klassiska skidor.
Mitten: Salomon Prolink skruvad i en 90-tals klassisk Fischer-skida. Det enda som skiljer mellan skate och klassisk bindning hos de NNN-kompatibla systemen är den utbytbara flexkudden i gummi.
Höger: Salomon Pilote Carbon Skate monterad på nypande gamla Fischer för åkning på grön-vit golfbana. Notera de två infästningarna för de två olika metallbyglarna på skon.

Skate

I skate lever fortfarande Pilote-systemet på så sätt att de flesta som lär sig skateteknik fortfarande, våren 2020 har Pilote-bindningar. Pilote är den med två metall-byglar på skon för bättre styrning av skidan. Även om världseliten på Salomon/Atomic bara ses med NNN-kompatibla prolink-systemet så har många motionärer valt att köra med Salomons pilote-bindning. Anledningen till att elitåkarna väljer NNN-kompatibla prolink har att göra med landslagens organisering. Vallateamen har teståkare som hjälper åkarna att hitta rätt skida med rätt valla och struktur till varje tävling. Det blir mycket effektivare om teståkarna kan ha samma pjäxor hela dagen och slippa byta pjäxor vid varje skidbyte.

Sportaffärerna har varit ärliga och tydliga – Pilote är världens bästa skate-bindning. Ja, självklart  är det en fördel att kunna flytta bindningen utan att behöva ta fram borrmaskinen och förvandla skidorna till en grevé-ost. NNN-bindningar kan ofta flyttas med enkla grepp, men när väl pilote-bindningen är fastskruvad, så är den bäst. Så, om dina fötter trivs med Salomon, har Pilote-systemet ända till nu varit bäst i skate – helt subjektivt. Hur mycket jag än gillar Salomon-bindningarna så har Pilote redan förlorat marknaden även i skate. De kommersiella krafterna är starka, och det går inte att motivera motionärer till att åka på ett annat system än vad eliten på TV kör med. Tillverkningen av skateskor med SNS Pilote-sula har avslutats. Jag hade nu under våren 2020 stora problem att hitta pilote skate-pjäxor i rätt storlek. Bindningarna kommer säljas ännu något år, men när mina pjäxor är utslitna kommer även jag behöva byta till NNN-kompatibla bindningar i skate. Helt nya skor innebär ändå att jag troligen kommer vänta i minst två år innan system-byte, och då blir det naturligt, eftersom jag kommer vara bland de sista som åker med de bindningarna.

Bindning och skida

Ja, precis, skidorna kommer ju förberedda för olika bindningssystem. Det finns en poäng med att inte trixa, utan sätta på de bindningar som skidan är designad för.

Den lite billigare och äldre modellan av Salomon Pilote. Det enda som skiljer jämfört med Carbon-bindningen är några ynka gram och cirka 400 kr i pris.

Även om Salomon Pilote är världens bästa skatebindning, så är inte skillnaden så stor att det alltid motiverar att borra i skidor som inte är byggda för att borras. Det är bara om du redan har ett par skor med pilote-sula som det är aktuellt att montera pilote-bindning.
Om du ska åka med Pilote-bindningar så är det därför bäst att åka på Salomon eller Atomic, då slipper du en monteringsplatta i onödan. De har istället för-borrade hål för bindningarna vilkret blir lägre, med skon närmare skidan. Monteringsplattan för NNN och Turnamic påverkar spannet negativt om inte skidan från början är tillverkad med sådan platta. Jag märkte det tydligt på ett par klassiska skidor som jag monterade med en sådan platta och Rottefella-bindning. Jag gillade helt plötsligt inte det paret. Spannet blev annorlunda och monteringsplattan gjorde att jag kom högre upp, ovanför skidan så att det blev lite vingligt. Det blev mycket bättre när jag istället monterade en prolink-bidning direkt mot skidan. Det var nästan lika stabilt som med pilotebindnigarna – helt ok. Det går även bra att borra och skruva i monteringsplattorna – skruvarna fäster mycket bra. Jag har sett skidnördar som experimenterat med att planhyvla bort det översta lagret av NIS-plattan innan man skruvat fast Pilote-bindningen. Vad gör man inte för att optimera skidorna 😉

Så – passa på att fynda begagnade skidor med bättre bindningssytem än de nya!