Surfskidagen vid Fiskebäcksbadet igår.
På plats hade vi Nelo, NK och Carbonology.
Dessutom fanns det demopaddlar från Braca, Gara, Kajner, kanske även någon demopaddel från Jantex som jag aldrig såg bland allt ögongodis.
Vädret blev bättre och bättre, men förmiddagens regn och svaga vind gjorde nog att några hittade på annat innomhus. Men, snart var vi igång, och de som kom var verkligen intresserade och hade desto bättre möjlighet att testa båtar.
Mycket snack om olika båtar. Jag vidhåller det jag sade igår till många. Välj den båt som du sitter bäst i. Du ska kunna sitta upprätt utan att behöva luta dig bakåt, eller hålla emot med magen, eller glida i sidled när en våg fångar skin. Kontakten med båten påverkas av hur du sitter. Och du vill så klart ha så mycket direktkontakt som möjligt med båten i rumpan.
Sedan har de olika modellerna och fabrikaten olika egenskaper i vattnet.
Som säljare för Carbonology vill jag så klart framhålla hur bra alla carbonology är i vågor, lite som havets carvingskidor – men för nybörjare är fart och vågegegenskaper alltid en ganska irrelevant fråga. Du vet inte vilken ski du kommer vilja ha när du väl lärt dig bombsäker reentry, och tillägnat dig grunderna i paddelteknik och länka vågor. Alla märken och modeller har sin karaktär. Vi är olika och prioriterar olika egenskaper för en ski.
Nybörjarkurs(er)
Jag kommer hålla en tvådagarskurs med max 6 pers under juni eller början av juli. Vill ha båtarna på plats innan jag sätter datum bara. Vi har slutsålt på alla nybörjarvänliga båtar, soprent på lagret och demoskis finns knappt i Sverige. Därför är jag beroende av båtar i den container som är påväg till Sverige. Kommer ha dubbel för paddling med instruktör och ett par nybörjarbåtar för uthyrning under kursen. Stay tuned.
Om man är minst två pers kan man boka heldagskurs. Kontakta mig på info@orjansskidskola.se
Nya Carbonology, 2022
Containern ligger i Rotterdam. Initierade vänner berättar att det är kaos där…. Men, Aterras speditör lovar att godis-contanern från Carbonologys fabrik i Port Elisabeth ska vara framme, så att jag kan hämta skis på Aterra i Helsingborg den 1 eller 2 juni.
Priserna för CS med vit Gelcoat 2022 är:
25.000 för glasfiber ca 14 kg
28.000 för Hybrid (på insidan om distansmaterialet är det glasfiber, på utsidan carbon) ca 12,5 kg, ofta lite lättare.
30.000 för Carbon ca 11,5 kg
34.000 för Carbon med lättare distansmaterial på däcket ”hc”, ca 10,5 kg.
40.000 Carbon HC hela båten, ca 9,5 kg
Clear Carbon (svart kolfiber med glansig lack):
39.000 för Coremat ca 11 kg
43.000 för Honeycomb, sub 9,5 kg (HC, lättare distansmsterial med sexkantiga hål)
