Lärdomar i Dubbel

Idag har det varit Queen & King och the Fjord – Dubbelracet. Imorgon hoppas och tror vi på mer vind, bra vågor och singel-racet.

Eric och jag körde en favoritsträcka både lördag och söndag förra helgen. Smarholmen till Kullavik med ganska hård vind och stora tekniska vågor. Då berättade han att han precis köpt en dubbel. En blå SS2 av ett helt okänt noname-märke, inte en riktig Carbonology alltså, men ändå en båt för Eric att komma ut på havet med tillsammans med sin fru. Båten är bredare än allt annat – helt enligt Erics preferenser. Han har för vana att paddla startfältets bredaste ski och alltid vara bland de snabbaste i mål, inte sällan är han snabbast. Respect! Hur gör karln???

Jag fick tillfälle att spionera hur detdär går till. Sitta bakom Erik i en orimligt bred och trögpaddlad ski på tävling i SS2. Vill du vara med Örjan? Om jag ville – så nyfiken.

Blå Pråmen snart i vattnet. Har vi koll på alla grejjer?
Foto: Kris Levemyr

Det visade sig direkt att Erics paddling var lätt att följa. Det är viktigt, för i SS2 ska man synka exakt i varje paddeltag för bästa möjliga fart. I den breda pråmen kunde jag även känna paddeltrycket – eller trycket från Erics fot, framåt, när vi paddlade. Gött, här kan jag även ha fokus på vågor och spionera massor på hur han gör. Det blir lätt att hålla koll, för det är bara 4-5 m/s och vågorna blir bara små, 20-30 cm höga. Men starten….. Vad sjutton, vi kunde ju hängt våg på flera båtar lite bättre. Eric valde att köra en egen linje – det hade jag faktiskt gjort mycket bättre – fixat bra hängvåg på plattvattnet ut ur Bua Hamn vid Ringhals.

Så började vi surfa direkt vid vändningen. Vi tog direkt in 10-20 meter på båtarna framför. Vältajmat. Så fortsatte det. Vi låg länge 50-100 meter bakom Emma och Aron. Vi hade sämre grundfart än dem där framme, det visade sig i starten, där vi förlorade hela detdär avståndet. Så, Ja, Erics styrning var fart-effektivare i vågorna är de andra båtarna och effektivare än vad jag hade kunnat prestera. Vad var det magiska?

Timing. Egentligen bara timing. Och att bedömma om denna vågen eller nästa våg bakom oss är bäst. Förbluffande ofta valde Eric att inte ta vågen, han valde vågen bakom, större våg, skulle ge högre utgångshastighet, och skicka iväg oss framåt med mer fart eller en längre sträcka. Visst sabbade jag det ibland genom att trycka på med fart och få oss att surfa den första vågen.
Lärdom nr 1: Välj den större vågen. Särskillt när du mest bara har små vågor att välja på.

Surf-mästare Erc och Örjan i den orimligt breda skin. Skaplig, men inte perfekt synkning här.
Foto: Kris Levemyr

Det var sällan Eric manade på med högre fart från paddeln, trots att vågorna var små. Istället surfade vi alltid in på nästa våg, oftast med ett ganska jämt paddeltempo. I betydligt fler situationer än vad jag till en början var bekväm med, så låg vi kvar på en halvbra våg. Eric till synes nöjd, och jag lätt frustrerad, ville paddla ikapp framförvarande våg. Nej, ligg kvar på vågen även om farten bara är halvbra, eller rent av dålig. Styr istället mot nästa större och snabbare våg, utan att ödsla onödig energi. När jag lugnat ner mig lite, så styrde Eric 9 gånger av 10 åt det håll jag också hade valt. Vi såg samma vågor och bedömde dem likvärdigt. Även om det var små vågor så klättrade vi inte en enda våg på hela racet. Det brukar jag göra några gånger varje tävling – för att vinna någon båtlängd, särskilt när det är så små vågor som idag.
Lärdom nr 2: Häng kvar på våg och sväng in på nästa, den större vågen kommer snart. Var cool.

Så hur ska jag göra för att tillägna mig den kunskapen?
Jag behöver komma ut och paddla snart igen. Känslan och timingen sitter mycket i hur båten känns i vågorna. Nu har jag suttit 15 km med en bättre taktik i vågorna, och kännt hur det känns, i båten och i rumpan. Det adderar erfarenhet, en känsla. För vad det kokar ner till, är erfareneht, medveten analys av vågpaddlingen och återigen erfarenhet. Att paddla mycket i vågor – gör att man får bättre timing i vågorna. Det är precis så som Eric och alla andra surfar-äss har jobbat upp sin våg-kompetens. Det är som vi inom HR ofta säger – ”det är tyst kunskap – tacit knowledge”. Den svåraste kompetensen att överföra.

EKG under tävling

Patrik satte sin nya EKG-mätare på mig under tävlingen. Appen spottade ut massor av olika grafer. Efter omfattande analys av google-läkare Patrik har jag förstått att jag inte har en sjukdom som handlar om QT-värden och hjärtrytm. Det var ju skönt att veta. Andningsfrekvensen ska enligt uppgift vara cirka 40/min och det var precis vad hag hade under loppet. Att laktat-tröskeln ligger precis under 170 slag per minut verkar vara rimligt och mitt hjärta ska enligt säkra källor fungera som en tändkulemotor.

Fler Klubbkajaker till Borås

Surrar av renoveringsobjekten från MKKs släp.
Foto: Kris Levemyr

Borås Kanotklubb fick tre nya båtar från MKK idag. Tre välpaddlade VKV-båtar. En röd, helt okej och fin VKV Kåre och två VKV renoveringsobjekt i samma eller liknanade satabilitetsklass. Perfekta till nybörjare. Ungdomar paddlar dedär pråmarna några gånger och går sedan direkt vidare till mer lättdrivna skrov, men vuxna nybörjare paddlar dem ofta hela första säsongen. Perfekta! Tackar MKK, Jenny och Camilla som hjälper oss med kompispriser. BKK ❤ MKK.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.