Vårskidåkning – tips & tricks

Sol, inte sådär svinkallt och perfekta spår. Konstsnön har gett oss en extra säsong här i Västsverige. Kan livet vara bättre?

Vältränad efter flera månader med snö och skidspår, och god teknik som slipats hela säsongen. Våren har den bästa skidåkningen. Personligen känner jag att motivationen att köra stenhårda och långa detaljplanerade pass minskar, men suget att komma ut blir desto större. Långa pass i solen, gärna tillsammans med kompisar, och en lång fika i solen efteråt.

Korta rusningar i uppförsbackar. Driva upp hög fart i stakning innan en fin kurva att trampa runt i. Fartrekord i en nerförskurva. Ja vårkänslorna kommer gärna fram. Jag låter oftast träningspassen på våren styras av vad som är roligt, för stunden. Det blir ofta stenhård träning, och ofta mycket slapp träning – men alltid givande på något sätt för hälsan.

Skidåkning med vänner. Bästa vår-skidåkningen.

Isföre eller smör-snö?
Ja, det är oftast valet man har. När det är kallt på nätterna så fryser den mycket blöta och grovkorninga snön till is. Tidig morgon är spåret knallhårt och som gjort för nya KOM på Strava. Farten har en grym tjusning och för mig som gjort mina 10.000 timmar i sporten, är det favoritföret. De flesta som är nya i sporten kan ha svårt att hantera skidorna på is – de hoppar och slinter. Svårt att få fäste i is-spåret och svårt att få kantgrepp i skate.

Därför gillar många att åka mitt på dagen, när solen kommit fram, det kanske är 6 plusgrader så att långkalsongerna kan lämnas hemma. Då är spåret blött och mjukt. Det går inte så rysligt fort och det är lätt att få fäste i klassiskt och lätt med kantgrepp och glida på en skida i skate. Lätt att åka skidor tekniskt bra helt enkelt.

Många vill ha detdär mellan-föret. Perfekta föret. Ja, ni vet på morgonen eller förmiddagen när det fortfarande går snabbt och lätt, men det översta lagret av snö börjat smälta och bli tillräckligt mjukt för att det ska bli lättare att hantera skidorna, få grepp, fäste och kunna glida på en skida. Titta på prognosen och se när plusgraderna börjar komma, då är det någon timme med perfekta spår. Tidigare på våren är det oftast mer kyla i spårbädden, och tidsluckan med perfekt före är längre. Mer kyla i skatebädden kan innebära att det ibland krävs flera plusgrader innan översta snön mjuknar det minsta i skuggan. Det blir en chansning på morgonen om man lyckas pricka det perfekta föret 😉

När solen går ner, kommer ofta minusgraderna. Då fryser snön som den ligger. När det är djupa spår efter dagens åkare blir skatebädden helt omöjlig att åka på. Nej ingen vanlig människa klarar av att skejta i sådan ojämn is. Lite lättare i klassiskt. Därför krävs oftast att spåren prepareras i samband med frysningen på senare eftermiddag/kväll. Snälla – åk inte skate direkt efter spårmaskinen då. Du gör djupa spår som snart fryser till knallhård is. Det blir omöjligt för alla dem som vill skejta senare under kvällen och morgonen – ända tills snön är lika lös igen dagen efter. Eller så måste spårmaskinen göra om arbetet.

Vallningen är helt okomplicerad. Skate och glid – se bara till att ha grov struktur på skidorna. Jag rillar s.k. bruten struktur med alla gängstänger jag har. M3, M5, M8. Därefter swix-rillern med 1mm och/eller 2mm med hårt tryck. I isföre bromsar inte rillerna särskillt mycket, men i blötföre har de stor betydelse för glidet.

Fästvalla är lika okomplicerad. Rugga belaget med sandpapper, ca nr 100. Spreja på ett grundklister ganska tunnt. Därefter lägger man dagens klister. Där är grundvallningen som du inte behöver göra om på hela våren.
Universalklister från Rode (Multigrade) eller Swix (VM82) är perfekt om det är is.
Rött klister är bra när det är rent blötföre. Det röda klistret kan behöva kompletteras med silverklister som är bra mot smuts. Om du har fluor i klistret så skyddar det också mot smuts.
Oftast åker skidåkare på blandningar av olika klister. Du kan alltså köra på det klister du har på skidorna – bara dutta i lite av det klister som verkar vara lämpligast att komplettera med just idag. Kör utan omvallning när föret är liknande som förra gången och det fungerade bra då. Oftast kan man åka cirka 10-15 mil utan omvallning.

Jag låter skidorna ligga kvar i takboxen såhärårs, så att jag kan komma ut snabbt.

Vi ses i solen!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.