Ett bra Surfski Meet 2019 på Naven!

Vi lyckades göra ett riktigt bra Surfski Meet trots 17 mm regn och den vindstilligaste helgen på hela hösten. Ja, ett nytt ord där – ett hemskt ord. Trixet är att ha erfarenhet av hur förhållanden brukar variera just i sina egna hoods. Det går inte att arrangera ett bra surfski meet utan att ha koll på omgivningarna.

Fredagen: Out & In De Lux
Jag beslutade att trots allt inte köra en downwind på fredag-kvällen, trots att det det såg ut att vara enda chansen på hela helgen. I år ligger arrangemanget lite senare, så vi hade nästan en halvtimme mindre tid på oss innan mörkret kom. Planerade istället en platt runda för att visa omgivningarna vid stugan. Grämde mig inte så lite – utan rätt mycket – för att missa fina vågor över Kinneviken. Hade under senaste dygnet planerat att paddla från Blomberg vid Kinnekulle och sedan tvärs över Kinneviken till Ullersund i 10 m/s. Det är en sträcka jag aldrig paddlat, men där vi åkt båt massor av gånger eftersom vi hade motorbåten i Källby när jag var barn. En kvart innan vi drog iväg kollade jag observationerna vid Pålgrundet en sista gång bara för att……… Då ser jag att det är Nord västlig vind istället för Sydvästlig som alla prognoser visat. Shit, det innebär ju att vi är på rätt plats vid rätt tillfälle. Dendär missade downwinden blir till en liten möjlighet. Gött att vi inte gjorde det. Hade blivit 13 km ren sidvind. Nu gäller det att få militärisk disciplin på alla individerna. Vid sådan vind blir det fina vågor från de yttersta, nordliga skären i Ekens Skärgård, och hela vägen ner till Naven. Motvinden är inte så farlig för det finns vägval med skydd från öar där ute. Det blev en ”out & in – de lux” med ”kors-gullesurf” i fint kvällsljus.

NK hade skickat med en rykande het demoski till oss, en Storm 610. Fint bygge, helt utan skarv. Jag fick prova den redan första passet och gillade den skarpt. Om jag bara fick ha en ski, så är det mycket möjligt att jag hade valt en sådan. Superbra sittbrunn som ger bra stöd i bakre delen av ändan och därför rätar upp min rygg på ett bra sätt. I sidled ger sitsen bra kontakt via sittknölarna. Lekfull och bra på att svänga, precis så som jag minns min gamla squall+. Detta är en snabb båt som många kommer kunna ta steget upp till. Den är fin att höftstyra och den surfar fint. Den hittar surfvågen – suger sig fast och automatsurfar lite som min Zest. Nej, inte riktkgt lika bra automatväxel i surf som Zest, men bättre än de flesta andra modeller jag testat. Om vi nu ska jämföra med Zest, så är den samma fartklass, men lite mindre topprank, samtidigt som den saknar lite av dendär supersolida bottenstabiliteten som Zest har. Den tar lite fler poäng än Zest på plattvatten, lekfullhet och är säkerligen lättare att lära sig behärska, men Zest är fortfarande surfkung.

På väg ner mot ”out & in – de lux”. Paddla norr ut, i skydd av öar, sedan följa med vågorna tillbaka. Det blev en riktigt fin tur där på kvällen, även om det hann bli lite väl mörkt på slutet. Vi höll ihop gänget och hade koll på varandra.
Foto: Pontus

Det är lite meckigt att komma ut och paddla samtidigt som folk kommer indroppande till arrangemanget vid olika tider, beroende på jobb och trafik i varierande omfattning. Några bytte om på 2 minuter och några hann dricka kaffe i lugn och ro. Henrik tog en buss till Ullersund och promenerade en lång sträcka i hällande regn innan jag kom iland och hittade ett meddelande att han behövde skjuts. Oj vad det regnade…….. Logik och olika önskemål innebar att tjejerna tog gula huset borta vid hamnen och killarna snarkade i gäststugan närmast huset.

Vänerflottan i hamn precis innan första rundan på sjön. Killarna installerar sig i röda gäststugan.

Efter frukost på lördagen kom vi iväg i skaplig tid. Inte för att prognosen var särskilt bra, men vi ville ju inte komma för sent till bastun, och för träningens skull ville vi ju ändå paddla två pass. Vi åkte till Kålland, ja, fastlandet alltså och lade i vid ”Segelsällskapet Westötarnes” brygga vid Bösshamn på andra sidan av halvön. Lite häftigt var det att paddla ut med silhuetten av Kinnekulle mitt i trynet på en nästan platt Kinneviken. Ljuset gjorde att Kinneviken verkade så liten och en stor regnbåge tornade upp sig norröver. Häftigt. Det var så platt och god sikt att vi körde fri fart från början, med uppsamling utanför Läckö. Om det blåste något så var det medvind och kändes därför som komplett stiltje. Jag satt helt rätt i min Pulse och njöt av att kunna glida lätt i det platta vattnet. Med brist på vågor blev det kortare sträckor med hård paddling blandat med en del snack och lite kulturhistoriska inslag. Vi gjorde ett stopp vid Spiken där pappa hade dukat upp te, kaffe, kexchoklad och frukt. Tyvärr hade solen gått i moln just då, så vi var tvungna att dra vidare för att inte börja frysa ändan av oss. Helt utan roderhaverier kom vi tillbaka till stugan.

På väg in genom vassen till stugan under lördagen.
Eftermiddagen innebar en chans till surfvågor på västsidan av Kållandsö. Självklart tog vi chansen, men vi möttes av en nästan helt platt sjö. Vi spanade mot Dalsland där Helen har sin stuga.
Det var tur vi hade trevligt sällskap, för det är sällan man ser sjön så platt. En hemsk syn för varje downwind-arrangör.

Lite bedrövad kom jag tillbaka till stugan efter ytterligare en plattvatten-tur på eftermiddagen. Det var ju inte mycket till downwindläger – bara några kilometer fjösiga korsvågor på fredagskvällen hade vi fått, och för de vågorna hade vi fått paddla motvind. Prognosen såg nu ut som ett gigantiskt Lithium-piller – inte en vindpust i sikte. Överallt annars verkade det bli vind, utom hos oss, mitt i en snurrigt stiltjebälte. Tur att gänget var kul och hade humöret uppe, och träning hade vi fått. Gött att hänga vid stugan en stund innan vi drog iväg till bastuflotten.

På väg in mot vassrännan som leder in till stugan på lördag kväll.
Stughäng med entertainment. Välkända Hitlåtar som ”24,5” och ”Surfski-babes”

På flotten är det perfekt med vindstilla. Även om vattnet i baljan hade kunnat vara 2 grader varmare så trivdes fint. Vi hjälptes åt med grillning, dukning, eldning, elkopplingar och att dyka efter kontokort och allt annat som kan behövas ute på en flotte.

Grillen är förberedd och de flesta bastar.
På väg till bastuflotten med grillmat, öl och efterrätt.

Lagom till efterrätten tog vi en titt på morgondagens prognos. På någon av apparna hade prognosen åter ändrat sig, och visade nu 6-7 m/s från SV. Alltså – det är en helt ok prognos som innebär att vi skulle ha bra vågor i 22 km. Vågade inte tro på det på riktigt, men vi bestämde oss för att chansa på att det skulle stämma. Det innebar en ganska lång transfer på söndag morgon, och sedan en 25 km lång paddling över öppen sjö. Dags att krasha i sängen. Jag var trött och det var nog fler som längtade efter att få sova.

Med tanke på hur prognoserna hade lurat oss hela helgen, så var alla inställda på 25 km platt vatten. Någon ropade att det var vita vågtoppar när vi var på väg ut till Hindens Rev, men jag tog det inte på allvar. Alltså dendär stigen ner till vattnet var ju inte en stig förra året, men nu har vi snart trampat upp den så att det verkligen är en stig, även om det är lite för trångt på ett ställe.

Erik ser fram emot surf och vi andra laddar för plattvatten. Erik hade rätt. Det var riktigt bra vågor!

Jiiihaaaa!
Lättsurfade vågor – bara styra åt två olika håll för att fortsätta surfa. Okej då, vi paddlade lite, men alla var sådär glada som vanligt folk bara blir av psykofarmaka. Vilken avslutning på helgen!

Tackar Mamma Ing-Marie och Pappa Bosse för support med mat och taxi-service. Ni är Bäst!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.